Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden voor Jan Scheepstra. woonachtig  te Emmen, met geboortedatum 30-01-1989 hierna te noemen: opdrachtnemer 

Artikel 1 Definities 

In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis  gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven. 

  • Opdrachtnemer: Jan Scheepstra, de gebruiker van de algemene voorwaarden. Opdrachtgever: de wederpartij van opdrachtnemer. 
  • Overeenkomst: overeenkomst van opdracht. 
  • Partijen: Opdrachtnemer en opdrachtgever 

Artikel 2 Toepasselijkheid 

  • Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen  opdrachtnemer en een opdrachtgever waarop opdrachtnemer deze voorwaarden van  toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk  en schriftelijk is afgeweken. 
  • De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met de  opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze  uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen in de overeenkomsten en/of offertes van  opdrachtgever.  
  • In het geval van duurovereenkomsten, die eindigen door verloop van tijd, behoudt  Opdrachtnemer zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.  Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van  een termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijziging. Wijzigingen van ondergeschikt  belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.  
  • Indien Opdrachtgever een wijziging in deze algemene voorwaarden niet wil accepteren, dan  dient hij dit voor de datum dat de nieuwe algemene voorwaarden van kracht worden  schriftelijk kenbaar te hebben gemaakt.’ 
  • Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd  mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van  toepassing. Opdrachtnemer en opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe  bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen,  waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke  bepaling in acht worden genomen. 

Artikel 3 Aanbiedingen, offertes en voorlopige overeenkomsten 

  • Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is  genoemd. 
  • De door opdrachtnemer gemaakte (voorlopige) overeenkomsten zijn bindend. Annuleren na  ondertekening is niet meer mogelijk. 
  • De prijzen in de genoemde aanbiedingen, offertes, en voorlopige overeenkomsten zijn  exclusief BTW, tenzij anders aangegeven. 
  • Indien de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is opdrachtnemer  daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende  aanvaarding tot stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft. Deze bepaling geldt ook indien  het gaat om een aanvaarding die op ondergeschikte punten afwijkt van het in de offerte  opgenomen aanbod. 
  • Kennelijke verschrijvingen en abusievelijke fouten in het aanbod zijn niet bindend jegens  Opdrachtnemer

Artikel 4 Uitvoering van de overeenkomst 

  • Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de  eisen van goed vakmanschap uitvoeren. 
  • Met het sluiten van een overeenkomst, zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 2 van deze  algemene voorwaarden, verplicht de opdrachtnemer zich tot het verrichten van normale  diensten en werkzaamheden in het kader van Zorg en/of beveiliging, zoals vastgelegd in de  offerte en/of overeenkomst. 
  • De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat  deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat  deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer  worden verstrekt. 
  • Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat opdrachtnemer is  uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij  deze onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn. 
  • Indien door opdrachtnemer of door opdrachtgever ingeschakelde derden in het kader van de  opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door  opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever zorg voor de door die medewerkers  in redelijkheid gewenste faciliteiten. 
  • Opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in  verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever  toerekenbaar is. 
  • Wanneer door de Opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan in de uitvoering van de  opdracht, brengt Opdrachtnemer de noodzakelijke aanpassingen aan in opdracht van de  Opdrachtgever. Leidt dit tot meerwerk, dan brengt Opdrachtnemer dit als een aanvullende  opdracht aan de Opdrachtgever in rekening. Opdrachtnemer mag de extra kosten voor  wijziging van de opdracht bij de Opdrachtgever in rekening brengen, tenzij de wijziging of  aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen.’; 

Artikel 5 Ontbinding en overmacht 

  • Indien de opdrachtgever surseance van betaling aanvraagt of diens faillissement wordt  aangevraagd, of indien ten aanzien van de opdrachtgever de schuldsaneringsregeling  natuurlijke personen van toepassing wordt verklaard. 
  • Bovendien in alle gevallen, waarin de opdrachtgever serieus rekening moet houden met de  mogelijkheid zijn verplichtingen jegens opdrachtnemer niet na te kunnen komen, is de  opdrachtgever gehouden opdrachtnemer daarvan terstond op voorhand telefonisch in kennis  te stellen en deze kennisgeving schriftelijk te bevestigen. 
  • Het bewust achterhouden van deze informatie kan leiden tot persoonlijke  aansprakelijkheid voor schade bij faillissement, aangezien opdrachtgever de keuze maakt  om willens en wetens deze informatie achter te houden, waardoor opdrachtnemer meer  kans heeft op niet nakomen van de betalingsverplichtingen. 
  • Alle overeenkomsten kunnen worden ontboden, wanneer opdrachtgever onder curatele of  bewind wordt gesteld. 
  • In geval van beëindiging van de overeenkomst zijn alle door Opdrachtgever aan  Opdrachtnemer verschuldigde betalingen onmiddellijk en in hun geheel opeisbaar. Wanneer  het werk niet volledig is voltooid, is Opdrachtgever een evenredig deel van de totale geldsom  verschuldigd.’ 
  • Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en rechtspraak wordt  begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop  opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen. Hieronder is mede begrepen: (technische)  storingen en andere belemmeringen bij toeleveranciers, internetstoringen,  

weersomstandigheden, ziekte of letsel bij, of overlijden van, begeleiders of overige aan 

Opdrachtnemer verbonden personen en/of de door haar ingeschakelde derden, stakingen,  verkeersstoringen, niet voorzienbare stagnatie, storingen in levering van energie,  transportproblemen, brand, verlies of beschadiging bij transport, epidemieën, pandemieën en  overheidsmaatregelen. Tijdens overmacht worden verplichtingen van Opdrachtnemer  opgeschort.’ 

  • ‘Indien nakoming door overmacht langer dan één maand onmogelijk is of zich andere  omstandigheden voordoen waardoor het voor Opdrachtnemer onevenredig bezwarend is om  aan haar verplichtingen te voldoen, is Opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst door een  mededeling aan Opdrachtgever en zonder gerechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te  ontbinden, zonder dat daardoor een verplichting tot schadevergoeding of restitutie ontstaat.’ 
  • ‘Indien Opdrachtnemer bij het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen  heeft voldaan, is zij gerechtigd het reeds geleverde of verrichte deel afzonderlijk te facturen, of  bij aanbetalingen gedeeltelijk te crediteren.’ 

Artikel 6 Wijziging / intrekking van de overeenkomst 

  • Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering  noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen  tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen. 
  • Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het  tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de  opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen. 
  • Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij aangeven in  hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit  honorarium tot gevolg heeft. 
  • Bovendien mag de opdrachtnemer een verbrekingsvergoeding voor contractbreuk gelijk aan  30% van het honorarium van het niet uitgevoerde gedeelte van de opdracht in rekening  brengen. 
  • Bij annuleren van een reeds overeengekomen opdracht is de opdrachtgever gerechtigd 30%  van het honorarium in rekening te brengen van de uren die op de opdrachtbevestiging vermeld  staan, maar minimum de vergoeding van vier gewerkte uren volgens het afgesproken tarief in  het geval dat de opdracht niet op zijn minst 7 dagen voor het begin van de opdracht wordt  geannuleerd. 

Artikel 7 Contractduur; uitvoeringstermijn 

  • De overeenkomst tussen opdrachtnemer en een opdrachtgever wordt aangegaan voor  bepaalde tijd, welke partijen uitdrukkelijk en schriftelijk zullen overeenkomen. De contractduur heeft een duidelijke start en einddatum. 
  • De einddatum is tevens een stopdatum, tenzij anders overeengekomen. 

Artikel 8 Honorarium 

  • Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium  overeenkomen. 
  • Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld  op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens het  overeengekomen uurtarief of tarief per dag of dagdeel en bij gebreke daarvan volgens de  gebruikelijke uurtarieven van opdrachtnemer, geldende voor de periode waarin de  werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.  
  • Indien er geen nadrukkelijk uurtarief is afgesproken, dan is het volgende basis tarief van  toepassing: €45,00 per uur excl. reiskosten.
  • Opdrachtnemer is gerechtigd een toeslag van 30% te berekenen bij levering binnen 24 uur,  15% bij levering binnen 48 uur 
  • Zakelijke reiskosten, niet zijnde de kosten van woon-werkverkeer, verblijfskosten en andere  kosten die redelijkerwijze gemaakt worden tijdens het uitvoeren van de overeenkomst,  worden afzonderlijk in rekening gebracht. 
  • Het honorarium en/of eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW en worden per week in  rekening gebracht. 
  • Bij latere wijzigingen in de opdracht door de opdrachtgever betreffende de aanlevering van  opdrachtinformatie, die voor opdrachtnemer meer werkzaamheden of kosten betekenen die  zij bij het aannemen van de opdracht mocht verwachten, is de opdrachtnemer gerechtigd de  overeengekomen prijs te verhogen. De reden van prijsverhoging wordt in dat geval op de  factuur vermeld. 
  • De door de opdrachtnemer opgegeven prijs voor de te verrichten werkzaamheden geldt  uitdrukkelijk voor de werkzaamheden conform de overeengekomen specificaties. 

Artikel 9 Betaling 

  1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door de  opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd, deze is standaard in  euro, tenzij anders aangegeven. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de  betalingsverplichting niet op. 
  2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft de betaling binnen de termijn van 14 dagen te voldoen,  is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente  verschuldigd ter hoogte 1% per maand of gedeelte daarvan. 
  3. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever  zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. 4. Opdrachtgever brengt opdrachtnemer z.s.m., maar binnen 1 werkdag op de hoogte van  situaties die mogelijk effect kunnen hebben op de betalingen van (Toekomstige) openstaande  facturen in het breedste zin van het woord. Indien opdrachtgever dit niet doet, houdt  opdrachtgever willens en wetens informatie achter, welke nadelig zijn voor opdrachtnemer,  waardoor opdrachtgever persoonlijke aansprakelijk gesteld gaat worden van de openstaande  vorderingen.  
  4. Particuliere opdrachtgevers dienen tegelijkertijd met de levering contant te betalen. Het tonen  van een bankafschrift bij levering, waaruit blijkt dat het factuurbedrag is overgemaakt op de  rekening van opdrachtnemer, geldt als contante betaling. 

Artikel 10 Incassokosten 

  1. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn  verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte  voor rekening van opdrachtgever met een minimum van 450 Euro. Een percentage van 15%  word tussen partijen geacht redelijk te zijn.. 

Artikel 11 Klachtenregeling 

  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 8 dagen na  ontdekking, doch uiterlijk binnen 30 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden  schriftelijk te worden gemeld aan opdrachtnemer. De ingebrekestelling dient een zo  gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat opdrachtnemer  in staat is adequaat te reageren. 
  2. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of  zinvol is, zal opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 13. 3. De klachten schorten de betalingsverplichting van de opdrachtgever jegens de opdrachtnemer  niet op.

Artikel 12 Opzegging 

  1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen met in achtneming  van een opzegtermijn van 1 maanden. 
  2. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, is opdrachtgever  alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden. De  beschikbare resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ter beschikking  worden gesteld aan opdrachtgever. 
  3. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtnemer, zal opdrachtnemer  in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten  werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten  grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn. 
  4. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor opdrachtnemer extra kosten met zich  meebrengt, worden deze niet aan opdrachtgever in rekening gebracht. 

Artikel 13 Ontbinding en opschorting  

  1. Opdrachtnemer en opdrachtgever zijn bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien  zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst  onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd  dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat  ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht. 
  2. De opdrachtnemer heeft het recht om zonder ingebrekestelling de overeenkomst op te  schorten, onverminderd het recht op vergoeding van kosten, schade en rente, indien de  opdrachtgever een van zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, dan wel op het tijdstip dat opdrachtgever in staat van faillissement wordt  verklaard, surséance van betaling aanvraagt, of door beslaglegging, onder curatelenstelling of  anderszins de beschikkingsbevoegdheid over zijn vermogen of delen daarvan verliest, tenzij de  curator of bewindvoerder de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen als  boedelschuld erkent. 

Artikel 14 Aansprakelijkheid 

  1. Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot  hetgeen in deze bepaling is geregeld. 
  2. Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid  beperkt tot maximaal eenmaal het declaratiebedrag van de laatste kalendermaand. 3. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel, is de aansprakelijkheid van  

opdrachtnemer te allen tijde beperkt tot het door de bedrijfs- aansprakelijkheidsverzekeraar  van opdrachtnemer te dier zake uitgekeerde of uit te keren bedrag. 

  1. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt  uitsluitend verstaan: 

De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de  vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; 

De eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van opdrachtnemer aan de  overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan opdrachtnemer toegerekend  kunnen worden; 

redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever  aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze  algemene voorwaarden. 

  1. Opdrachtnemer kan op geen enkele wijze door de opdrachtgever aansprakelijk worden gesteld  voor schade die niet in een rechtstreeks verband staat tot de door opdrachtnemer verrichte  werkzaamheden c.q. geleverde diensten, waaronder mede begrepen

gevolgschade, winstderving c.q. bedrijfsschade, letselschade, overlijdensschade en schade aan  hard- en of software die in enig verband staat met de gegevensoverdracht tussen  opdrachtgever en opdrachtnemer. 

  1. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe  schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van opdrachtnemer  of haar ondergeschikten. 
  2. Opdrachtnemer kan op geen enkele wijze door de opdrachtgever aansprakelijk worden gesteld  voor schade van welke aard dan ook en door wie ook geleden, voortvloeiende uit, of in  verband staande met door opdrachtnemer ingeschakelde derde(n) en door deze(n) geleverde  diensten c.q. verrichte werkzaamheden, zij het dat opdrachtnemer de opdrachtgever zo  mogelijk de nodige inlichtingen zal verschaffen om verhaal te zoeken op die derde(n). 
  3. De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van welke aard dan ook van  derden tegenover wie opdrachtnemer zich niet op de onderhavige voorwaarden kan beroepen.  In het bijzonder vrijwaart opdrachtgever opdrachtnemer voor aanspraken van derden jegens  opdrachtnemer rechtstreeks, die door de betreffende derden worden gebaseerd op  overeenkomsten of rechtshandelingen die door opdrachtnemer – namens en voor rekening  van opdrachtgever – zijn aangegaan/verricht, althans werden voorbereid, in het kader van de  opdracht van opdrachtnemer. 

Artikel 15 Overmacht 

  1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe  gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch  krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun  rekening komt. 
  2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent  in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of  niet voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor  opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf  van opdrachtnemer worden daaronder begrepen. 
  3. Overmacht wordt naast de wettelijke en jurisprudentiële definitie begrepen als alle  onvoorziene en onvermijdbare omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst  tijdelijk of permanent onmogelijk maken. Voorbeelden van overmacht die van toepassing  kunnen zijn in de beveiligings- en zorgsector zijn natuurrampen, pandemieën, ernstige  storingen in essentiële infrastructuur, of politieke en maatschappelijke onrust. 

Artikel 16 Geheimhouding en privacy 

  1. De opdrachtnemer zal persoonsgegevens van de opdrachtgever verwerken in  overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit omvat het  implementeren van passende technische en organisatorische maatregelen om de beveiliging  van persoonsgegevens te waarborgen, evenals het tijdig melden van eventuele datalekken aan  de opdrachtgever en relevante autoriteiten. De opdrachtgever heeft het recht om inzicht te  vragen in de verwerking van zijn gegevens en om de verwerking te corrigeren of te laten  verwijderen indien nodig. De privacy van de opdrachtgever wordt gewaarborgd met betrekking  tot de bescherming van zijn persoonsgegevens. De opdrachtgever zal deze informatie niet voor  een ander doel gebruiken dan waarvoor de opdrachtgever deze heeft verkregen. 
  2. De persoonsgegevens van de opdrachtgever worden slechts aan derden verstrekt met  schriftelijke en uitdrukkelijke toestemming van de opdrachtgever. 
  3. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het  kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt  als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard  van de informatie. In ieder geval wordt als vertrouwelijk beschouwd alle informatie  betreffende klanten/Cliënten alsmede potentiële klanten/cliënten van opdrachtgever.

Artikel 17 Intellectueel eigendom 

  1. De opdrachtgever verplicht zich de geleverde plannen, advies en rapporten die in het kader  van de offerte of overeenkomst tot stand zijn gebracht, uitsluitend aan te wenden voor eigen  gebruik en deze niet, op welke wijze dan ook, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, aan  derden ter beschikking te stellen. 
  2. De in lid 1 van dit artikel genoemde bescheiden mogen slechts met voorafgaande  uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer worden verveelvoudigd,  openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht. 
  3. ‘Opdrachtnemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond  van de Auteurswet en andere intellectuele eigendomswet- en regelgeving.’ 
  4. Indien de opdrachtgever in strijd handelt met de bepalingen van dit artikel, is de opdrachtgever  een boete verschuldigd van €10.000 per overtreding. Deze boete kan in geval van een eerste  overtreding subjectief worden beoordeeld, waarbij eerst een waarschuwing en een  mogelijkheid tot herstel wordt geboden voordat een boete wordt opgelegd. 

Artikel 18 Bemiddeling 

Clientplaatsing: 

  1. Opdrachtnemer kan binnen zijn netwerk opzoek gaan naar clientplaatsingen. Indien  opdrachtnemer een client kan plaatsen bij opdrachtgever, wordt hier een passende vergoeding  voor afgesproken. 
  2. Indien er geen afspraken over gemaakt zijn, geldt er een eenmalige vergoeding van €2500,00,  exclusief btw per plaatsing. 

Personeelsbemiddeling: 

  1. Indien opdrachtnemer bemiddeld in nieuwe personeelsleden voor opdrachtgever, is  opdrachtgever een passende vergoeding verschuldigd aan opdrachtnemer 
  2. Voor medewerkers die in loondienst binnenkomen, geldt een eenmalige vergoeding van €1000  euro, exclusief BTW. 
  3. Voor medewerkers die op basis van ZZP gaan werken, geldt een terugkerende vergoeding van  €1,50 per gewerkt uur, exclusief BTW voor een periode van 1 jaar. 

Artikel 19 Trainingen  

  1. Opdrachtnemer verzorgd trainingen voor zowel particulieren als zakelijke opdrachtgevers.  Hiervoor gelden aanvullende voorwaarden op gebied van betaling en annulering. 2. Voor particulieren en zakelijke opdrachtgevers geldt: Betaling geschied op voorhand, minimaal  vier weken voor aanvang van de training. Annulering is kosteloos tot twee weken voor aanvang  training. Twee tot één week van te voren annulering is betaling van 50% van het honorarium.  Annulering binnen één week is 100% van het honorarium verschuldigd. 
  2. Ook annulering wegens overmacht, gelden de bepalingen zoals beschreven in artikel 19.2.  4. Training is overdraagbaar in overleg, dit moet altijd schriftelijk worden aangevraagd. 

Artikel 20 Geschillen en toepasselijk recht 

  1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij de opdrachtnemer partij is, is uitsluitend het Nederlands  recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland  uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar  woonplaats heeft. 
  2. De rechtbank Noord-Nederland locatie Leeuwarden is bij uitsluiting bevoegd om van geschillen  kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft de  opdrachtnemer het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter. 
  3. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben  ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

Artikel 21 Vindplaats en wijzigingen voorwaarden 

  1. Deze algemene voorwaarden zijn te raadplegen op de website van de opdrachtnemer en zijn  voor eenieder toegankelijk. 
  2. De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg  daarvan. 
  3. De opdrachtnemer is gerechtigd om de onderhavige algemene voorwaarden te wijzigen en/of  aan te vullen indien de opdrachtnemer dit noodzakelijk acht. 
  4. Indien algemene voorwaarden gewijzigd zijn, zal opdrachtnemer dit kenbaar maken en per  volgende kalendermaand in laten gaan.  

Artikel 22 Verloning en Facturatie 

  1. De opdrachtnemer en opdrachtgever erkennen dat de verloning en facturatie van de diensten  uitgevoerd in het kader van deze overeenkomst via het platform verlonings.nl plaatsvinden. Dit  platform fungeert uitsluitend als een administratief hulpmiddel voor het verwerken van  facturen en het verzorgen van de verloning van de opdrachtnemer. 
  2. De samenwerking tussen de opdrachtnemer en opdrachtgever is gebaseerd op de status van  een privé-persoon. Dit betekent dat de opdrachtnemer als zelfstandig ondernemer wordt  beschouwd en dat er geen arbeidsovereenkomst tot stand komt tussen de opdrachtnemer en  opdrachtgever. 
  3. De opdrachtgever erkent en aanvaardt dat verlonings.nl geen partij is bij de werkelijke  samenwerking tussen de opdrachtnemer en opdrachtgever, maar slechts als tussenpersoon  fungeert voor de administratieve afhandeling van facturatie en verloning. Verlonings.nl heeft  geen verantwoordelijkheid voor de inhoudelijke uitvoering van de opdracht of enige  verplichtingen voortvloeiend uit de samenwerking. 
  4. De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het correcte gebruik van het platform  verlonings.nl, en de opdrachtgever dient de betalingen conform de facturatiespecificaties van  dit platform te voldoen. 
  5. Eventuele geschillen over de verloning of facturatie dienen te worden opgelost met  verlonings.nl, zonder tussenkomst van de opdrachtnemer of opdrachtgever in de  administratieve processen.